Nul procent van de gevestigde commentatoren bestrijdt de Regime Change operatie in Venezuela

Bron:  Zero Percent of Elite Commentators Oppose Regime Change in Venezuela  
FAIR 1 mei 2019 - Teddy Ostrow

Een FAIR-onderzoek naar Amerikaanse opinie-journalistiek over Venezuela, vond geen stemmen in de gevestigde mediabedrijven die zich verzetten tegen regime-change in dat land.

Over een periode van drie maanden – 15 januari 2019 – 15 april 2019:
Geen enkel opiniestuk in de New York Times en de Washington Post nam een ​​anti regime-change of pro-Maduro / Chavista standpunt in.
Geen enkele commentator op de grote drie talkshows op zondagochtend of PBS NewsHour nam stelling tegen het afzetten van president Nicolás Maduro als leider van de Venezolaanse regering.

Van de totaal 76 artikelen, opinievideo’s of tv-commentaren die zich concentreerden op, of meer dan voldoende aandacht aan Venezuela gaven, gaf 54 (72 procent) expliciete steun voor de afzetting van de Maduro-regering.
Elf (14 procent) waren dubbelzinnig, maar werden alleen als zodanig geclassificeerd vanwege een gebrek aan expliciete taal. Tussen de regels door lezend, waren ook de meeste hiervan duidelijk voor regime-change.
Nog eens 11 (14 procent) namen geen standpunt in, maar veel van hen boden ook ideologische munitie aan voor voorstanders.

spotprent in de New York Times

The Newyork Times publiceerde 22 pro-regime-change commentaren, 3 dubbelzinnig en 5 zonder een positie.

De Washington Post gaf ook geen ruimte aan het pro-Chavista-kamp:
22 artikelen uitten hun steun voor het einde van Maduro’s regering, 8 waren equivolent en 4 namen geen standpunt in.

Van de 12 onderzochte opinieprogrammas op TV waren er 10 voor regime-change en 2 namen geen standpunt in.

lees verder op fair.org (engelstalig)

Leave a comment